.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zondag, september 07, 2008

Philip Blenkinsop wint Visa d'or news

Philip Blenkinsop, fotojournalist van het agentschap Noor is bekroond met de Visa d'or news voor zijn reportage over de aardbeving in China in mei van dit jaar. De prijs werd zaterdagavond in Perpignan uitgereikt in een donker steegje bij Café de la Poste, omdat de laatste openlucht-projectieavond was afgelast. Geen unicum: In 2003 ging de laatste openlucht-avond ook niet door. Vanwege de verwachte regen die uiteindelijk niet kwam werd destijds de avond op chaotische wijze verplaatst naar een snikhete sporthal, een complete aanfluiting.

Philip Blenkinsop, 43 jaar oud en van Engels/Australische afkomst maar gevestigd in Bangkok, is bekend om zijn reportages over vergeten conflicten in Azië, zoals stamenoorlogen in Borneo en de guerillaoorlog in Oost-Timor. Zijn opvallende zwartwit-reportages worden veelal gepubliceerd in bladen als Paris-Match et Time Magazine. (En ondertussen houden Nederlandse fotohotemetoten maar vol dat zwartwit passé is en alles in multimedia-vormpjes moet worden gegoten.)

Zaterdagavond werd ook bekendgemaakt dat Canon zijn sponsorcontract met het fotofestival in Perpignan met vijf jaar heeft verlengd. Geestelijk vader van 'Visa pour l'image' Jean-François Leroy kan dus weer even vooruit met zijn speeltje, maar te hopen valt dat zijn blik op de wereld van de fotojournalistiek eens wat verruimt. (Leroy kennende valt te vrezen dat dit niet zal gebeuren). De laatste jaren kiest Leroy steeds nadrukkelijker voor tentoonstellingen van fotografen uit zijn eigen vriendenkring, waarbij vooral het agentschap Noor heel veel streepjes voor heeft. Zo word het festival steeds meer een onderonsje van de vriendenkring van J-F Leroy, waarbij de fotografie-industrie zijn werknemers nog wel in grote getale naar Zuid-Frankrijk afvaardigt, maar steeds meer fotojournalisten het festival links laten liggen.

Daarvoor zijn meerdere redenen aan te wijzen: het verrassende is er na 20 jaar wel van af, de kosten van hotels en vervoer naar Perpignan lopen de laatste jaren sterk op (vooral voor Amerikaanse bezoekers), en fotojournalisten kunnen op een efficiënte manier contacten leggen met agentschappen via internet zonder met hun portfolio onder de arm door Perpignan te hoeven sjokken.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?